[ Pobierz całość w formacie PDF ]
informację, musimy przywrócić nominalizacji formę czasownika i zapytać, kto co robi oraz w jaki sposób Kto kogo edukuje i jakimi metodami? Zdanie Ona ma złą pamięć" (nominalizacja) podnosi kwestię- Czego nie pamięta (czasownik) i jakie są tego skutki?" Przeprowadzanie porównań Rozpoznawanie porównań nie nastręcza trudności, gdyż z reguły występują w nich takie charakterystyczne słowa jak lepiej", najlepiej", gorzej" lub zle". Zawsze odnoszą się one do informacji, która została pominięta w wypowiedzi. Zdanie: Mógłbyś zrobić to lepiej" nasuwa pytanie: Lepiej niż co lub kto?". Czy jesteś porównywany do innej osoby? Do trzyletniego dziecka czy profesjonalisty? To ogromna różnica. Czy może do siebie samego z określonego okresu w przeszłości? Jeżeli tak, czy twoje ówczesne osiągnięcie było zdarzeniem odosobnionym czy jednym z wielu? Innymi słowy, na ile racjonalne i znaczące jest owo porównanie? Ten sam cykl pytań odnosi się do uwag, jakie często robimy sami o sobie, np.: yle to zrobiłem". yle w porównaniu z czym lub z kim? Z twoimi czy cudzymi normami? Odpowiedzi na tego rodzaju pytania dostarczają brakujących informacji, umożliwiających lepsze zrozumienie wypowiedzi. Wydawanie sądów Bliskie porównaniom są sądy. John nie może kierować pracą dużego biura". Kto sformułował tę opinię lub sąd i na jakich przesłankach ją oparł? Sądy często zawierają charakterystyczne słowa, sygnalizujące ten rodzaj wzorca, np.: oczywiście" lub niewątpliwie". Oczywiście ona ma większe doświadczenie". Dla kogo jest to oczywiste? Niewątpliwie jest to sprawa dla prawników". Dla kogo ten sąd lub opinia nie ulega wątpliwości? Poproś o brakujące informacje: kto wydaje ten osąd i na jakiej podstawie? Wszystkie rodzaje generalizacji i usunięć często nakładają się na siebie, jeżeli zatem nie zauważysz wzorca reprezentującego jedną z tych kategorii, może on ujawnić się w innej. Np. stwierdzenie John nie może kierować pracą dużego biura" jest modalnym operatorem możliwości (zdradza to użycie słowa nie może"), a zarazem sądem, którym bardzo często bywa również porównanie ( Oczywiście ona ma większe doświadczenie."). Pochopne założenia Trzecią kategorią wzorców językowych są zniekształcenia, które obejmują dobrze ci znany język codziennej komunikacji. Czy kiedykolwiek zdarzyło ci się słyszeć uwagi typu: Nie 75 jesteś pewien, co?" albo Nie polubisz jej". Jest to po prostu czytanie w myślach! Tego rodzaju stwierdzenia miałyby sens tylko wówczas, gdybyśmy rzeczywiście posiadali tę zdolność. Osoby, posługujące się tym wzorcem, są przekonane, że wiedzą, co myśli lub czuje ich rozmówca, mimo że nie dysponują dostatecznymi przesłankami na poparcie swych przekonań. Wezmy następujący przykład: Był zachwycony, lecz tego nie okazywał". Stale przyjmujemy podobne założenia, często opierając się na wskazówkach niewerbalnych, które - jak nam się wydaje - doskonale rozumiemy. Zarówno ten jak i pozostałe powszechne wzorce językowe zazwyczaj rozpoznajemy w wypowiedziach innych osób na długo przed zaobserwowaniem ich u samych siebie. Schemat czytania w myślach jest fascynująco zróżnicowany. Czasem niesłusznie zakładamy, iż ludzie rzeczywiście posiadają tę zdolność i nasze wypowiedzi odzwierciedlają ten pogląd Musiałeś wiedzieć, ze to mi się nie spodoba" albo Wiedziałeś, ze to mnie wytrąci z równowagi". Czytanie w myślach oraz wymaganie podobnej zdolności od innych jest klasyczną receptą na kosmiczną awanturę. Reakcją na ten wzorzec jest pytanie- Skąd wiesz?", jak w poniższym przykładzie: - Mary się mną nie interesuje - Skąd wiesz, ze się tobą nie interesuje? - Nigdy nie pyta o moją pracę Pytanie wywołało inne stwierdzenie, zawierające złożoną równoważność (zaniechanie pytania o pracę jest równoznaczne z brakiem zainteresowania) oraz kwantyfikator ogólny nigdy". Zadając pytanie- Nigdy?" można umieścić rozmowę w konkretnym kontekście, a następnie zapytać. W jaki sposób brak pytań o pracę oznacza brak zainteresowania?". Odpowiedz ujawni wszelkie fałszywe powiązania między tymi dwoma stwierdzeniami Mylne rozpoznawanie przyczyn Innym rodzajem zniekształcenia, blisko spokrewnionym ze złożoną równoważnością, jest ciąg przyczyna-skutek. Stwierdzenie Jest szczęśliwsza, od kiedy przeszedł na emeryturę" zakłada, iż jego przejście na emeryturę" jest przyczyną jej szczęścia". Z łatwością można wpaść w tę pułapkę i dopatrywać się zależności między faktami, które w istocie nie mają ze sobą nic wspólnego. Tego rodzaju wzorzec wyjaśniamy pytając: W jaki sposób A powoduje B?" Presupozycje Kolejnym pokrewnym wzorcem są presupozycje. Pytanie: Spotkamy się u ciebie biurze czy u mnie?" zakłada, iż obie strony wyrażają chęć spotkania, a skoro tak, to w jednym z wymienionych miejsc Czy życzy pani sobie czerwony kapelusz czy czarny?" zakłada, ze pani" jest zdecydowana na kupno kapelusza. Presupozycje można zakwestionować, pytając Co sprawia, ze sądzisz ?" ZAWIERANIE PRZYMIERZA ZE SAOWAMI W jaki sposób zrozumienie opisanych wyżej wzorców może pomoc ci zrealizować pragnienia? Większość naszych poczynań odnosi się do innych osób, a tzw. ludzie sukcesu wydają się być mistrzami w sztuce porozumiewania się. Metamodel przenosi komunikację interpersonalną na
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcs-sysunia.htw.pl
|