[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ogólnego dochodu z calego powiatu, tak ze wsi, jakotez z miast wszystkich". Wszystkie te ksiegi dotycza pewnego roku, jednego tylko roku. Bilanse pewnego okresu czasu mamy z ksiag pisarzów skarbowych. "Rejestra te jednak, których slady jeszcze sie dochowaly, nie sa bynajmniej podobne do dzisiejszych ksiag kasowych; przedstawiaja one raczej rodzaj podluznych a waskich kartek nie zeszytych, nie oprawionych, na których pisarze zapisywali przychód lub rozchód, czesciowo, pojedynczo lub w wiekszych grupach". Podskarbi koronny mial prawo urzadzac kazdej chwili rewizje kasy i ksiag. Rejestra skarbu nadwornego ulegaly rewizji samego króla, który niekiedy wyreczal sie kims zaufanym, podkanclerzym, biskupem jakim lub kims z senatorów swieckich. Do rewizji kwarty istnialy szczególowe przepisy. Rachunki musial podskarbi zdawac na kazdym sejmie w szesc dni od zaczecia sejmu. Do rewizji sejmowej wybierano deputatów z senatu i z Izby poselskiej. Administracja finansowa w Prusiech byla równiez nadzwyczaj prosta. Sejm pruski wyznaczal poborców podobnie, jak w Koronie, a pieniadze i rachunki oddawano "zawiadowcy skarbu na grodzie malborskim" (dispensator). W r. 1537 senat pruski próbowal otrzymac kontrole nad poborcami, lecz król powierzyl to starostom. Tegoz roku proponowal senat, zeby zamiast mianowania za kazdym razem poborców sejmowych, poruczyc na stale pobór podatków starostom; król zadecydowal, ze tylko gotówke maja odtad poborcy oddawac nie wprost "dyspensatorowi malborskiemu", lecz starostom. W egzekwowaniu naleznosci skarbowych posiadali starostowie wladze samodzielna. Z Wielkiego Ksiestwa Litewskiego nie dochowaly sie nam tak obfite i wszechstronne zródla do historyi skarbowosci, jak w Koronie; totez mniej o tym przedmiocie wiemy na Litwie. Skarby byly osobne, tak nadworny, jakotez pospolity, ale urzadzenia nie wiele sie róznily, a od unji lubelskiej 1569 roku sposób opodatkowania byl taki sam tu i tam, z niewielu odmiennosciami z powodu odmiennosci stosunków. Jedna tylko byla róznica znaczniejsza: braklo kwarty. Czesto w przepisach skarbowych dla Wielkiego Ksiestwa spotykamy wieksza dokladnosc, wiecej przewidywania, a nieraz i wiecej praktycznosci, niz w Koronie. Przyczyna prosta: Litwa nasladowala Korone, szla za nia, brala z Polski urzadzenia juz wypróbowane, a wiec przy których zdawano sobie juz sprawe z niedostatków ich. W Koronie trzeba bylo jednak czekac sposobnosci, zeby rzecz udoskonalic - gdy tymczasem na Litwie mozna to bylo zrobic odrazu, przy samem wprowadzaniu danego urzadzenia. Np. przy wybieraniu szosu cóz sluszniejszego nad to, zeby wiecej placily domy w lepszem wystawione polozeniu, a mniej lezace na uboczu, daleko od drogi i targu? A jednak tylko w Wielkiem Ksiestwie znajdujemy od roku 1567 powtarzajacy sie przepis, zeby domy dzielic co do wysokosci podatku na trzy Strona 102 Dzieje administracji kategorje: rynkowe domy, uliczne i przedmiejskie. Byly na Litwie stany i zawody, w Koronie nieznane. Np. duchowienstwo prawoslawne, zonate, malo inteligentne, slabo uposazone, a wiecej potrzebujace dla siebie chleba powszedniego. Od popów trudno byloby otrzymac "dobrowolna ofiare" na skarb Rzpltej, która u duchowienstwa katolickiego wynosila nieraz wiecej, niz sejm byl wymagal. Popów trzeba bylo opodatkowac. Zwazywszy ich niemajetnosc, kazano im placic tak samo, jak od kmiecych lanów, po zlotemu od wlóki. Ale byly parochie, gdzie popi nie mieli ani ról, ani kmieci osadzonych na nich: placili tedy od dochodów swoich po dwa zlote rocznie, a protopopi po cztery zlote. Rozdzial III. WIEK XVII i XVIII. l. Skarb i moneta do polowy XVIII wieku. Po Jagiellonskich czasach nastaje wielki rozmach ekspanzji polskiej. Przewaga panstwa polsko-litewskiego w Europie wschodniej, przygotowywana dlugo przedtem, nadaje wnet panstwu najszersze granice. Okres najwiekszej potegi Polski zaczyna sie od Stefana Batorego (1576-1586) zwycieskich wypraw moskiewskich i trwa do pokoju polanowskiego za Wladyslawa IV w roku 1634 - a wiec niestety niedlugo, jakby dla zadokumentowania prawidla, ze nielatwo cos wytworzyc, ale jeszcze trudniej utrzymac. Dwa pokolenia zaledwie radowaly sie hegemonja i stanowiskiem prawdziwie mocarstwowem Polski; tylko przez dwa pokolenia trwa rozped wziety za Batorego. Krótki okres, wielce pouczajacy pod kazdym wzgledem; umiano piac sie wówczas w góre, nie umiano zapewnic sobie równowagi, potrzebnej, by sie w górze utrzymac. Cóz jest glównym filarem politycznej potegi, jezeli nie skarb pelny? Odrebnosc skarbu nadwornego a "pospolitego" stanowila niewatpliwie wielki postep, bo zapobiegala trwonieniu skarbu w razie panowania monarchy o mniejszym stopniu roztropnosci, a co wazniejsza, uzywaniu podatków na cele dynastyczne, obce interesom panstwa narodowego. Tyle odstraszajacych
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcs-sysunia.htw.pl
|