|
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ýe nasta"a oto mi´dzyepoka, czas przejÊciowy, w którym nic si´ na dobrà spraw´ nie dzieje. Szczup"a garstka odbiorców dochodzi za to do wyszukanych sposobów czytania poezji; odbiór wierszy specjalizuje si´, staje si´ zaj´ciem na po"y profesjo- nalnym. W tej konkurencji ani krytyka, ani poezja nie sà w stanie odnieÊç ca"kowitego zwyci´stwa. * A przecieÝ krytyka poezji szerzej: krytyka literatury budzi wciàÝ uzasad- nione pretensje. IleÝ w niej egzemplarzy kalekich! ile powodów do rozgorycze- nia. W istocie o kaÝdym autorze wspó"czesnym moÝna powiedzieç, Ýe krytyka nie odda"a pe"nej sprawiedliwoÊci jego dzie"om. Taki sàd nie rodzi waha’ na- wet wobec krytyki najÊwietniejszej (a nie tylko w odniesieniu do recenzenckiego 217 folkloru), naleÝy bowiem do sàdów wieczyÊcie s"usznych, które zawsze i wsz´- dzie majà racj´ bytu. Istotà funkcjonowania krytyki w kulturze jest to, iÝ teksty krytyczne sà oceniane przez wspó"czesnych jako nie w pe"ni oddajàce sprawie- dliwoÊç zjawiskom danej kultury. * A odbiorca prostoduszny, obÊmiewany po wielokroç za to, Ýe poszukuje prawdy w Êwiecie fikcji, prawdy faktów, osób i zdarze’, czy znajduje uzewn´trznienie w ja- kimÊ (choçby i peryferyjnym) nurcie krytyki? Nie ma takiego nurtu. Nikt nie napi- sa" krytycznoliterackich Donosów rzeczywistoÊci czy krytycznoliterackiej Kono- pielki. Inaczej niÝ literatura: krytyka obywa si´ bez w"asnego folkloru. A w istocie f o l k l o r e m k r y t y k i l e p s z e j o k a z u j e s i ´ k r y t y k a g o r s z a. Tak wi´c esej Ýywi si´ felietonem, recenzja stanowi form´ nobilitacji notatki praso- wej, autointerpretacja to uszlachetniony (inna rzecz, Ýe nie zawsze) wariant polemi- ki pisarza z recenzentami itp. ZauwaÝmy, iÝ sà to gatunki, które w najmniejszym stopniu nie wyraÝajà potrzeb odbiorcy prostodusznego: fikcja i tylko fikcja panuje w nich niepodzielnie. * O felietonie. Ilekroç Hamilton, felietonista Kultury , wypowiada si´ na tematy literackie, tylekroç nie wykracza poza granice truizmu. Gdyby zbadaç walory po- znawcze myÊli Hamiltona innym obszarom Ýycia poÊwi´conych, juÝ to obyczajo- wej, juÝ to etycznej natury, pr´dko by wysz"o na jaw, Ýe i w innych zakresach takÝe staç go przede wszystkim na truizmy. A przecieÝ naleÝy do felietonistów poczyt- nych! Dlaczego? Prawdopodobnie czytelnicy Hamiltona nie odkrywczoÊci poszuku- jà, lecz kunsztu u k r y w a n i a braku odkrywczoÊci: pozwala na to przemyÊlna konstrukcja wypowiedzi, w której truizmy tak si´ uk"adajà, Ýe nagle dziwià si´ so- bie . W tym Hamilton zaiste jest mistrzem. Tu felieton obnaÝa swój sens. Sens konku- rencji sportowej, popisu zr´cznoÊciowego. * Jerzy Kwiatkowski i jego Notatki o poezji i krytyce. Oto krytyk, który czuje si´ gospodarzem sztuki i uwaÝa za swà naturalnà powinnoÊç towarzyszenie Nowym Ruchom. JakÝe móg" nie uwzgl´dniç faktu, iÝ Nowe Ruchy Ýywià dok"adnie te sa- me zamiary: chcà czuç si´ gospodarzami sztuki, i w zwiàzku z tym muszà brutalnie odtràciç jego towarzystwo, zarówno troskliwe przygany, jak i nawet huczne aplau- zy? Krytyk wydziedziczony nie rozumie istoty konfliktu. Zaczyna martwiç si´ o z"e maniery m"odych przeciwników, wypomina im luki w wychowaniu, beszta za nietakty, s"owem: pisze poradnik dobrego zachowania si´ dla poczàtkujàcych wi- chrzycieli... Witaj, smutku! 218 AWANGARDA I SCIENCE FICTION A W A N G A R D A I S C I E N C E F I C T I O N Wspó"czesny nowator bywa osamotniony, êle percypowany przez ogó" odbior- ców, nie dzia"a jednak w ca"kowitej izolacji. JeÝeli eksperymentuje to jako cz"o- nek eksperymentujàcego kolektywu. Zazwyczaj naleÝy do okreÊlonego nurtu, sy- tuuje si´ w tej czy innej szkole, wpisuje si´ w antagonizmy izmów . Autor Solaris odwrotnie: na osamotnienie nie moÝe si´ chyba uskarÝaç. Stanis"awa Lema czyta si´ dzisiaj, wznawia, komentuje, t"umaczy na inne j´zyki, ekranizuje nawet. A przecieÝ pisarz ten pracuje sam. Porusza si´ nieomal w próÝni doskona"ej , poza izmami , chcia"oby si´ rzec w strefie osobliwych mimoizmów ÊwiadomoÊci literackiej na- szych czasów. PróÝno by szukaç w topografii polskiej prozy powojennej miejsca dla Solaria; uwadze krytyka narzucajà si´ natychmiast wyróÝniki negatywne: brak
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcs-sysunia.htw.pl
|
|
|
|
|
Podobne |
|
|
|
|