Strona poczÂątkowa
 
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Ustawa o finansach publicznych z 2009 r. nie definiuje pojęcia  kierunki
polityki fiskalnej , przewiduje natomiast, że kierunki polityki fiskalnej,
jakie należy wskazać w uzasadnieniu do ustawy budżetowej, zawierają
w szczególności założenia dotyczące średniookresowego celu budżetowego
oraz działania z zakresu polityki fiskalnej i polityki gospodarczej zmie-
rzające do jego osiągnięcia (art. 142 pkt 3 FinPublU z 2009 r.). Wypada
także zaznaczyć, że ramy polityki fiskalnej wyznaczają zarówno przepisy
Konstytucji RP, jak i przepisy prawa wspólnotowego zawarte w TfUE
oraz Pakcie Stabilności i Wzrostu. W przypadku norm konstytucyjnych
podstawowe znaczenie ma w tym zakresie restrykcja finansowa dotyczÄ…ca
przekroczenia granic państwowego długu publicznego (art. 216 ust. 5
Konstytucji RP). Z kolei TfUE nakłada na państwa członkowskie obowią-
zek unikania nadmiernego deficytu budżetowego oraz przewiduje środki,
jakie mogą być zastosowanie w sytuacji pojawiania się takiego deficytu.
Dodać należy, że na Pakt Stabilności i Wzrostu składają się: uchwała
Rady Europejskiej z 17.6.1997 r. w sprawie Paktu Stabilności i Wzrostu
(Dz.Urz. WE C 236 z 2.8.1997 r., s. 1), rozp. Rady Nr 1466/97/WE
z 7.7.1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych
oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych (Dz.Urz. WE L 209
z 2.8.1997 r., s. 1 5 ze zm.), a także rozp. Rady Nr 1467/97 z 7.7.1997 r.
w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu
(Dz.Urz. WE L 209 z 2.8.1997 r., s. 6 11 ze zm.). W myśl unormowań
zawartych w powyższych aktach państwa członkowskie zobowiązane są
dążyć do osiągnięcia i utrzymania tzw. średniookresowego celu budżeto-
wego, który jest zdefiniowany w kategoriach salda strukturalnego sektora
instytucji rządowych i samorządowych. Osiągnięcie średniookresowego
celu budżetowego powinno umożliwić realizację przez poszczególne pań-
stwa zasad koordynacji polityk budżetowych, w tym spełnienie warunku,
aby nominalny deficyt sektora instytucji rzÄ…dowych i samorzÄ…dowych nie
przekraczał 3% PKB, a dług tego sektora 60% PKB.
34
Rozdział 1. Wieloletni Plan Finansowy... Przed Art. 103a
4. Określając kierunki polityki fiskalnej w treści WPFP na lata 4
2010 2013 wskazano, że głównym celem działań w tych latach jest konso-
lidacja finansów publicznych. Przyjęto przy tym założenie, że konsolidacja
oparta na stronie wydatkowej ma większe szanse powodzenia niż osią-
gnięta za pomocą podwyżek podatków. W związku z powyższym zaplano-
wano wprowadzanie wydatkowej reguły dyscyplinującej. W celu obniżenia
poziomu długu publicznego oraz kosztów jego obsługi przewidziano
także wprowadzenie obowiązku lokowania wolnych środków wybranych
jednostek sektora finansów publicznych w formie depozytu prowadzonego
przez MF lub oddawania w zarządzanie wolnych środków stanowiących
aktywa finansowe Skarbu Państwa. Wydatkowa reguła dyscyplinująca oraz
przepisy przewidujące obowiązki w zakresie lokowania środków przez
jednostki sektora finansów publicznych wprowadzone zostały do FinPublU
z 2009 r. na mocy ustawy z 16.12.2010 r. o zmianie ustawy o finansach pu-
blicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 257, poz. 1726 ze zm.).
5. W treści załącznika do AWPFPUchw Nr 36 podkreślono, że istotnym 5
zadaniem władz publicznych w okresie objętym planem jest podjęcie
działań prowadzących do zmniejszenia strukturalnego deficytu sektora in-
stytucji rządowych i samorządowych do poziomu średniookresowego celu
budżetowego. W związku z powyższym przewidziano: reformę systemu
emerytalnego oraz wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących składek
na ubezpieczenia zdrowotne rolników, zmniejszenie wysokości zasiłku po-
grzebowego oraz zamrożenie funduszu wynagrodzeń w państwowej sferze
budżetowej, wprowadzenie od 2012 r. dodatkowych reguł ograniczających
poziom deficytu i przyrost długu podsektora samorządowego, wprowadze-
nie nowej, trwałej reguły wydatkowej oraz rozwiązań służących poprawie
jakości sprawozdawczości w sektorze finansów publicznych, a także
wdrożenie corocznego przeglądu wydatków  początkowo w zakresie
wydatków budżetu państwa, a następnie w odniesieniu do innych jednostek
sektora finansów publicznych. Wyznaczając cele polityki fiskalnej w latach
2011 2014 przewidziano także podjęcie działań na rzecz wzmocnienia
strony dochowej budżetu. W tym zakresie zaplanowano: wprowadzenie
obowiązku stosowania kas fiskalnych przez lekarzy i prawników prowadzą-
cych własne praktyki, ograniczenie prawa do zwrotu VAT naliczonego przy
nabyciu samochodów służbowych i paliwa do tych samochodów, zniesienie
obniżonej stawki podatku akcyzowego na biopaliwa, a także podwyżkę
stawek akcyzy na wyroby tytoniowe.
6. W treści WPFP na lata 2012 2015 wskazano, że podstawowym 6
celem polityki fiskalnej rzÄ…du jest zlikwidowanie nadmiernego deficytu
sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2012 r., a następnie
kontynuowanie konsolidacji fiskalnej i osiągnięcie średniookresowego celu [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl
  •  
     
    Podobne
     
     
       
    Copyright © 2006 Sitename.com. Designed by Web Page Templates