|
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ustawa o finansach publicznych z 2009 r. nie definiuje pojęcia kierunki polityki fiskalnej , przewiduje natomiast, że kierunki polityki fiskalnej, jakie należy wskazać w uzasadnieniu do ustawy budżetowej, zawierają w szczególności założenia dotyczące średniookresowego celu budżetowego oraz działania z zakresu polityki fiskalnej i polityki gospodarczej zmie- rzające do jego osiągnięcia (art. 142 pkt 3 FinPublU z 2009 r.). Wypada także zaznaczyć, że ramy polityki fiskalnej wyznaczają zarówno przepisy Konstytucji RP, jak i przepisy prawa wspólnotowego zawarte w TfUE oraz Pakcie Stabilności i Wzrostu. W przypadku norm konstytucyjnych podstawowe znaczenie ma w tym zakresie restrykcja finansowa dotycząca przekroczenia granic państwowego długu publicznego (art. 216 ust. 5 Konstytucji RP). Z kolei TfUE nakłada na państwa członkowskie obowią- zek unikania nadmiernego deficytu budżetowego oraz przewiduje środki, jakie mogą być zastosowanie w sytuacji pojawiania się takiego deficytu. Dodać należy, że na Pakt Stabilności i Wzrostu składają się: uchwała Rady Europejskiej z 17.6.1997 r. w sprawie Paktu Stabilności i Wzrostu (Dz.Urz. WE C 236 z 2.8.1997 r., s. 1), rozp. Rady Nr 1466/97/WE z 7.7.1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych (Dz.Urz. WE L 209 z 2.8.1997 r., s. 1 5 ze zm.), a także rozp. Rady Nr 1467/97 z 7.7.1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz.Urz. WE L 209 z 2.8.1997 r., s. 6 11 ze zm.). W myśl unormowań zawartych w powyższych aktach państwa członkowskie zobowiązane są dążyć do osiągnięcia i utrzymania tzw. średniookresowego celu budżeto- wego, który jest zdefiniowany w kategoriach salda strukturalnego sektora instytucji rządowych i samorządowych. Osiągnięcie średniookresowego celu budżetowego powinno umożliwić realizację przez poszczególne pań- stwa zasad koordynacji polityk budżetowych, w tym spełnienie warunku, aby nominalny deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych nie przekraczał 3% PKB, a dług tego sektora 60% PKB. 34 Rozdział 1. Wieloletni Plan Finansowy... Przed Art. 103a 4. Określając kierunki polityki fiskalnej w treści WPFP na lata 4 2010 2013 wskazano, że głównym celem działań w tych latach jest konso- lidacja finansów publicznych. Przyjęto przy tym założenie, że konsolidacja oparta na stronie wydatkowej ma większe szanse powodzenia niż osią- gnięta za pomocą podwyżek podatków. W związku z powyższym zaplano- wano wprowadzanie wydatkowej reguły dyscyplinującej. W celu obniżenia poziomu długu publicznego oraz kosztów jego obsługi przewidziano także wprowadzenie obowiązku lokowania wolnych środków wybranych jednostek sektora finansów publicznych w formie depozytu prowadzonego przez MF lub oddawania w zarządzanie wolnych środków stanowiących aktywa finansowe Skarbu Państwa. Wydatkowa reguła dyscyplinująca oraz przepisy przewidujące obowiązki w zakresie lokowania środków przez jednostki sektora finansów publicznych wprowadzone zostały do FinPublU z 2009 r. na mocy ustawy z 16.12.2010 r. o zmianie ustawy o finansach pu- blicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 257, poz. 1726 ze zm.). 5. W treści załącznika do AWPFPUchw Nr 36 podkreślono, że istotnym 5 zadaniem władz publicznych w okresie objętym planem jest podjęcie działań prowadzących do zmniejszenia strukturalnego deficytu sektora in- stytucji rządowych i samorządowych do poziomu średniookresowego celu budżetowego. W związku z powyższym przewidziano: reformę systemu emerytalnego oraz wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących składek na ubezpieczenia zdrowotne rolników, zmniejszenie wysokości zasiłku po- grzebowego oraz zamrożenie funduszu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, wprowadzenie od 2012 r. dodatkowych reguł ograniczających poziom deficytu i przyrost długu podsektora samorządowego, wprowadze- nie nowej, trwałej reguły wydatkowej oraz rozwiązań służących poprawie jakości sprawozdawczości w sektorze finansów publicznych, a także wdrożenie corocznego przeglądu wydatków początkowo w zakresie wydatków budżetu państwa, a następnie w odniesieniu do innych jednostek sektora finansów publicznych. Wyznaczając cele polityki fiskalnej w latach 2011 2014 przewidziano także podjęcie działań na rzecz wzmocnienia strony dochowej budżetu. W tym zakresie zaplanowano: wprowadzenie obowiązku stosowania kas fiskalnych przez lekarzy i prawników prowadzą- cych własne praktyki, ograniczenie prawa do zwrotu VAT naliczonego przy nabyciu samochodów służbowych i paliwa do tych samochodów, zniesienie obniżonej stawki podatku akcyzowego na biopaliwa, a także podwyżkę stawek akcyzy na wyroby tytoniowe. 6. W treści WPFP na lata 2012 2015 wskazano, że podstawowym 6 celem polityki fiskalnej rządu jest zlikwidowanie nadmiernego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2012 r., a następnie kontynuowanie konsolidacji fiskalnej i osiągnięcie średniookresowego celu
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcs-sysunia.htw.pl
|
|
|
|
|
Podobne |
|
|
|
|