|
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
akademickie, obrazy kompozytowe symulują ustalony język filmu i te- lewizji. Bez względu na to, jak w jednym ujęciu połączone są elemen- Cyfrowe kompozytowa nie ty kręcone na żywo i generowane przez komputer, kamera może pano- ramować, robić najazdy i odjazdy. Zmieniające się w czasie relacje Cyfrowe kompozytowanie to kolejna generacja technologii symulacji. między elementami wirtualnego świata (na przykład dinozaurami ata- Na pierwszy rzut oka komputery nie wnoszą żadnych nowych technik kującymi samochód), a także możliwość obserwowania tego świata tworzenia fikcyjnych rzeczywistości. Zwiększają tylko możliwości łą- z różnych punktów widzenia, stają się gwarancją jego autentyczności. czenia różnych obrazów w jednym ujęciu. Zamiast kluczować obrazy Nowe możliwości kreacji - stworzenia poruszającego się wirtualnego z dwu zródeł wideo, możemy teraz łączyć nieograniczoną liczbę warstw świata i świata, w którym można się poruszać - mają jednak swoją cenę. w obrazie. Ujęcie może się składać z dziesiątek, setek, tysięcy warstw Chociaż w filmie Fakty i akty tworzenie materiału filmowego odbywa się w czasie rzeczywistym, naprawdę zmontowanie licznych elementów, tak 35 Jean-Luc Godard, Son+Image, Raymond Bellour (red.), New York, Museum aby tworzyły przekonującą całość, jest niezwykle czasochłonne. Na przy- of Modern Art, 1992, s. 171. 36 Ibidem. kład wyprodukowanie czterdziestosekundowej sekwencji z Titanica, w której > Lev Mancwich > www.waip.com.pl V',\ 250 I język nowych mediów > operacje > bardziej sugestywna. Względnie niska rozdzielczość obrazu w telewizji kamera pokazuje z lotu ptaka stworzony na komputerze statek, zalud- analogowej powoduje, że powstały obraz jest całkiem przekonujący. niony komputerowymi postaciami, zajęło wiele miesięcy, a jej całkowity Szczególnie interesującym przypadkiem stosowania technologii Virtual koszt wyniósł ponad milion dolarów37. Obrazy o takim stopniu skompli- Sets jest możliwość umieszczenia haseł reklamowych w transmitowa- kowania są poza zasięgiem kluczowania wideo, w przeciwieństwie nych na żywo zawodach sportowych i widowiskach rozrywkowych. Two- do kompozytowania umożliwia ono łączenie najwyżej trzech zródeł wi- rzone przez komputer reklamy można umieszczać na boisku lub w innej deo w czasie rzeczywistym. (Kompromis między czasem tworzenia ob- otwartej przestrzeni w poprawnej perspektywie, co stwarza złudzenie, razów a stopniem ich skomplikowania podobny jest do innego kompro- że naprawdę istnieją w fizycznej rzeczywistości38. misu, o którym już mówiłem - między czasem tworzenia obrazu a jego funkcjonalnością; trójwymiarowe obrazy tworzone przy użyciu kompu- Cyfrowe kompozytowanie w sposób radykalny zrywa z wcześniej- terów są znacznie bardziej funkcjonalne niż obrazy zapisywane kamera- szymi technikami wizualnej iluzji. Historia reprezentacji pokazuje nam mi filmowymi lub wideo, ale, w większości przypadków, proces ich po- artystów i projektantów skoncentrowanych na problemie stworzenia wstawania jest znacznie bardziej czasochłonny). przekonującej iluzji w ramach jednego obrazu, czy będzie to malarstwo, kadr filmowy, czy widok pokazywany Katarzynie Wielkiej przez okna jej Jeśli proces kompozytowania będzie ograniczony do zaledwie kilku powozu. Scenografia, perspektywa zbieżna, światłocień, fotografia tri- obrazów, tak jak to było w przypadku kluczowania, może się on odbywać kowa i inne techniki kinowe były rozwijane po to, by rozwiązać ten pro- w czasie rzeczywistym. Powstające złudzenie ciągłej przestrzeni jest sil- blem. Montaż filmowy wprowadził nowy model - łącząc obrazy na osi niejsze niż to, które można uzyskać przez kluczowanie. Technologia Vir- czasowej stworzył wrażenie obecności w wirtualnym świecie. Montaż tual Sets pozwala na operację kompozytowania w czasie rzeczywistym. równoległy stał się dominującym paradygmatem wizualnego symulo- Została on wprowadzona na początku lat 90. i od tamtej pory zyskuje co- wania nieistniejących przestrzeni. raz większą popularność w studiach telewizyjnych na całym świecie. Technologia ta umożliwia składanie obrazu wideo i generowanych przez Kompozytowanie w filmie i aplikacje typu Virtual Sets w telewizji komputer elementów trójwymiarowych w locie". (W rzeczywistości, pokazują, że wraz z komputerami wprowadzony został nowy paradyg- ponieważ generowanie przez komputer grafiki trójwymiarowej wymaga mat skoncentrowany nie na czasie, ale na przestrzeni. Można go trakto- sporej mocy obliczeniowej, gotowy obraz przesyłany publiczności może wać jak kolejny etap w rozwoju technik umożliwiających stworzenie być kilka sekund opózniony w stosunku do obrazu filmowanego przez obrazów nieistniejących przestrzeni - malarstwa, fotografii, kina. kamerę telewizyjną). Typowe zastosowanie technologii Virtual Sets Po opanowaniu tego problemu kultura zajęła się kolejnym - jak łączyć to nakładanie obrazu aktora na tworzone przez komputer tło. Komputer w spójną całość wiele tego typu obrazów (kluczowanie, kompozytowa- odczytuje pozycję kamery wideo i wykorzystuje te informacje do po- nie). Czy będzie to składanie obrazu prezentera telewizyjnego przeka- prawnego oddania perspektywy generowanego obrazu. Dzięki użyciu zywanego na żywo z generowanym przez komputer tłem, czy składanie cieni i odbić aktora i włączeniu ich w obraz, iluzja staje się jeszcze tysięcy elementów tworzących obraz Titanica, problemem nie jest już to, 38 37 IMadGibe: Virtual Advertising for Live Sport Events, ulotka promocyjna ORAD, P.O. Zobacz: Paula Parisi, Lunch on the Deck of the litanie, Wired" 6.02 (luty 1998), http://www.wired.eom/wired/archive/6.02/cameron.html BOX 2177, Kfar Saba 44425, Izrael, 1998. > Lev Manovich > www.waip.com.pl 252 I język nowych mediów > operacje > 253 jak stworzyć przekonujące obrazy, ale to, jak je połączyć. Istotne staje teraz stał się on dwuwymiarową ceglaną ścianą. Interfejs tego typu zrów- się zatem to, co dzieje się na krawędziach, gdzie łączą się obrazy. Gra- nuje znaczenie montażu równoległego i montażu w kadrze. nice, gdzie spotykają się różne rzeczywistości, są nowo odkrytym obsza- Interfejs programu Premierę określa edycję jako operację na dwóch wy- rem, na którym Potiomkinowie naszych czasów próbują swych sił. miarach, natomiast interfejs jednego z najbardziej popularnych programów do kompozytowania, After Effects 4.0, wprowadza trzeci wymiar. Zgodnie z konwencjami tradycyjnej obróbki filmu i wideo, w Premierę zakłada się, Kompozytowanie i nowe typy montażu że wszystkie sekwencje obrazów są takiej samej wielkości i mają te same Na początku tego rozdziału podaję, że tworzenie ciągłych przestrzeni proporcje, i rzeczywiście, praca z obrazami o stosunku boków innym niż z różnych elementów przy zastosowaniu kompozytowania można trak- standardowe 4:3 jest w znacznym stopniu utrudniona. Natomiast użyt- kownik programu After Effects umieszcza sekwencje obrazów o dowolnej tować jako część szerszej estetyki antymontażu charakterystycznej dla wielkości i dowolnych proporcjach w ramce o większych rozmiarach. kultury komputerowej. I rzeczywiście, jeżeli na początku XX wieku kino Zrywając z konwencjami filmowymi w interfejsie After Effects przyjęto, że odkryło, że może symulować przestrzeń dzięki montażowi równoległemu poszczególne elementy tworzące ruchome obrazy mogą się swobodnie po- - ułożonej na osi czasowej mozaice różnorodnych ujęć - pod koniec tego ruszać, obracać i zmieniać proporcje. wieku opracuje technikę pozwalającą na osiągnięcie tego samego efektu bez
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcs-sysunia.htw.pl
|
|
|
|
|
Podobne |
|
|
|
|