[ Pobierz całość w formacie PDF ]
30 Dyskusjom tym po wi cona by a m.in. sesja naukowa w Olimpii zorganizowana przez IOA: 8th International Session for Educators and Officials of Higher Institutes of Physical Education (10 17 lipca 2008), pod wiod cym tytu em Youth Olympic Games: Children and Sport . 31 The Youth Olympic Games, International Olympic Committee, April 2008, s. 19. Maria Zowisło 162 wego, cho cz sto czynione akcydentalnie, pojawiaj si zawsze tam, gdzie mowa o kszta ceniu i doskonaleniu dzielno ci cz owieka. Grecki filozof nie musia uprawomocnia swych wywodów o sporcie, sport by bowiem prawomocnym przedmiotem, istot greckiego ycia (dlatego by nie tylko przedmiotowym celem, tre ci refleksji antropologicznej czy etycznej, ale stanowi tak e naturalnie narzucaj ce si pomocnicze narz dzie retoryczne, medium innych filozoficznych wywodów i argumentacji). Ta teoretyczna prawomocno sportu zakorzeniona by a w powszechnej zrozumia o ci jego obecno ci w kulturze. Obecno ta i oczywisto s znakiem jednego mitu integruj cego ca o greckiej kultury. O takim wspólnym micie w odniesieniu do miejsca sztuki w kulturze pisali Hegel i Gadamer32. Dla tych my licieli w XIX wieku nast pi kres samozrozumia o ci sztuki, która przesta a by cz ci wspólnego mitu tradycji chrze cija sko-humanistycznej, jednolitej symbolicznej wspólnoty kulturowej, w której ró ne dziedziny ycia pozostawa y w semantycznej solidarno ci, zakorzenione w jednej, uniwersalnej prawdzie, nadaj cej im walor powszechnej zrozumia o ci. Samowiedza cz owieka nowoczesnego uleg a rozszczepieniu, poddana ró nym postaciom rozumu: teoretycznego, praktycznego, estetycznego, religijnego, instrumentalnego, komunikacyjnego. Ich ponowne zespolenie w jednym wspólnym micie nadrz dnego logosu jest snem wspó czesnych filozofów. Konstatuj oni upadek wielkich metanarra- cji generowanych przez ad i harmonijne ramy klasycznego uniwersalizmu. Funkcja narracyjna pisa diagnosta upadku wielkich opowie ci Lyotard traci swoje funktory: wielkiego bohatera, wielkie zagro enia, wielkie przed- si wzi cia i wielki cel 33. Eksponowane s spo eczne determinanty nowego nieporz dku wynikaj cego z procesów globalizacyjnych. Globalizacja jest jednak inn ni uniwersalizm tendencj ku narzucaniu jedno ci i powszech- no ci, prowadzi nie do skupienia, lecz rozproszenia i pog bienia dysonansów cywilizacyjnych34. Wydaje si , i to co dotkn o sztuk w XIX wieku, o wiele wcze niej, bo u kresu epoki staro ytnej, spotka o sport. Wraz z ko cem wiata antycznych igrzysk umar sport jako idea konstytutywna ludzkiej samowiedzy, jednolitej, koherentnej i konkluzywnej, poddanej mierze harmonii i ca o ci, odzwiercie- dlaj cej porz dek kosmosu. Wraz z ko cem XIX stulecia wskrzeszone przez 32 G. W. F. Hegel, Wyk ady o estetyce, T. II, t . J. Grabowski, A. Landman, Warszawa 1966, s. 280 293; H.-G. Gadamer, Aktualno pi kna. Sztuka jako gra, symbol i wi to, t . K. Krzemieniowa, Warszawa 1993, s. 7 i n.; tego , Dziedzictwo Europy, t . A. Przy bski, Warszawa 1992, s. 41 i n. 33 J.-F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, t . M. Kowalska, J. Miga- si ski, Warszawa 1997, s. 20. 34 Zob. m. in. Z. Bauman, Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, t . A. Klekot, Warszawa 2000; tego , P ynne ycie, t . T. Kunz, Kraków 2007. Wielkość i miara sportu. Inspiracje antyczne 163 Coubertina igrzyska sportowe wesz y w rozszczepion przestrze wspó cze- snych zró nicowanych dyskursów i praktyk kulturowych i chocia osadzone zosta y postulatywnie w ideologii uniwersalizmu, nigdy nie zjednoczy y si z nimi w jednym wspólnym wzorcu rozumienia. Sport nie jest ju cz ci jednocz cej kultur wielkiej opowie ci bohaterskiej, opartej na ontologii indywidualizmu i etosie powszechnej rywalizacji. Wspó czesny agon nie jest zmaganiem o megal opsychi , jest nap dzany raczej megal omani sukcesu wymiernego ekonomicznie. Charyzma heroizmu, która spaja a kultu- r antyczn , moc bohaterska uleg y dzisiaj rozproszeniu, spospolitowa y si , spluralizowa o si te samo poj cie bohatera. Jeszcze w po owie XIX stulecia figura bohatera otoczona by a aur tradycyjnej mocy heroicznej, majestat tej mocy zosta jednak os abiony przez jego dyferencjacj i specjalizacj , co wi cej w ród mnogich ju postaci bohaterskich nie wymienia si archetypów herosa mitologicznego czy wojownika. Romantyk Thomas Carlyle uj bohaterstwo w sze ciu wzorcach osobowych: Boga, proroka, poety, kap ana, pisarza oraz w adcy politycznego35. W dwudziestym stuleciu pojawia si nowy typ bo- hatera, jest nim gwiazdor, bohater estrady, ekranów i stadionów36. M stwo sportowe staje si przedmiotem rozrywki, traci wiele ze swojej g bi aksjo- logiczno-ontologicznej na rzecz ludyczno ci i hedonizmu prze y odbiorcy. Masowy widz, jego gusty i apetyty zdaj si dominowa nad samymi osi gni - ciami sportowymi, a dyktat przedstawienia nad etosem dzia ania. Nie znaczy to oczywi cie, e etos trudu, samorealizacji, perfekcjonizmu w yciu samych sportowców zanika, ale na pewno bywa zdradzany na rzecz kompromisowych uk adów z nowymi uwarunkowaniami i upodobaniami. Ich legitymizacja jest zrelatywizowana wzgl dem ró norodnych kontekstów, oparta na swobodnej subiektywnej rewizji i reinterpretacji sensu i hierarchii warto ci. Efektem tego mo e by (cho nie jest to konieczna implikacja) resentyment aksjologiczny (w sensie jaki nada temu poj ciu Max Scheler37), alienacja warto ci, z udzenie poznawcze polegaj ce na przyznaniu warto ci antywarto ciom. Zwi zane jest to z olbrzymimi zagro eniami dla ycia i dobra cz owieka. Tak e wzorce rozumienia nie podlegaj ju scalaj cemu modelowi ko- smicznej harmonii, miary, porz dku, nie ma ju bowiem jednego modelu my lenia, a je li w przestrzeni my li dochodzi ju do jakiego porozumienia, ma ono wyspowy charakter interferuj cych wp ywów, dora nych i przygod- nych priorytetów, dyktatów mód i w adz. Te interferencje w sporcie zbyt 35 A. Ma ecka, Filozofia szaty. O symbolizmie Thomasa Carlyle a, Kraków 1996, s. 90-94; tej e, Bohaterowie Thomasa Carlyle a po latach, w: Pismo Literacko-Artystyczne , 1988/9, s. 36 41. 36
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcs-sysunia.htw.pl
|