|
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
wewnÄ™trznych lub jawnych zachowaÅ„, które negatywnie wpÅ‚ynęły na przystoso- wanie i rozwój klienta w jego miejscu pracy. W zależnoÅ›ci od tego, które z tych zagadnieÅ„ jest podstawÄ… interakcji pomiÄ™dzy doradcÄ…, a klientem, poradnictwo można uważać za proces werbalny, którego głównym celem nie jest zmiana osobo- woÅ›ci klienta, ale raczej udzielenie mu pomocy w zidentyfikowaniu i skutecznym wykorzystaniu dostÄ™pnego potencjaÅ‚u pozwalajÄ…cego na coraz doskonalsze radze- nie sobie ze stojÄ…cymi przed nim wyzwaniami natury edukacyjnej, zawodowej, czy osobistej/spoÅ‚ecznej. W tym znaczeniu, bez wzglÄ™du na zastosowany kontekst teoretyczny, poradnictwo karierowe podkreÅ›la znaczenie wspólnych wysiÅ‚ków doradcy i klienta(ów) majÄ…ce na celu udzielenie mu/im pomocy w sprecyzowaniu i wyjaÅ›nieniu aktualnej sytuacji problemowej (np. potrzeba zaplanowania rozwoju kariery, wybór pomiÄ™dzy alternatywnymi rozwiÄ…zaniami, trudne do zaakceptowa- 52 nia Å›rodowisko pracy, problemy na styku praca zawodowa rodzina), wyjaÅ›nieniu roli klienta w tej sytuacji oraz okreÅ›leniu celów wymagajÄ…cych realizacji, zdoby- ciu informacji istotnych w danej sytuacji oraz wÅ‚Ä…czeniu w proces poznawania możliwoÅ›ci i rozwoju umiejÄ™tnoÅ›ci rozwiÄ…zywania problemów zwiÄ…zanych z re- alizacjÄ… planu dziaÅ‚aÅ„. Tak wiÄ™c, poradnictwo karierowe jest ukierunkowanym pro- cesem zależnoÅ›ci pomiÄ™dzy doradcÄ…, a klientem, w którym poszczególne dziaÅ‚ania i informacje zależą od potrzeb klienta, w którym doradca i klient współpracujÄ… w celu uÅ‚atwienia klientowi precyzyjnego okreÅ›lenia wizji wÅ‚asnej osoby, oceny do- stÄ™pnych możliwoÅ›ci, podejmowania decyzji, planowania oraz realizacji dziaÅ‚aÅ„. W przeciwieÅ„stwie do pojÄ™cia orientacji karierowej, które zazwyczaj okreÅ›la pro- gram dziaÅ‚aÅ„ lub interwencji grupowych (w tym poradnictwo karierowe) w celu realizacji okreÅ›lonych celów rozwojowych, poradnictwo karierowe postrze- gane jest bardziej jako proces interakcji pomiÄ™dzy dwoma osobami (doradca klient) lub w maÅ‚ej grupie osób, ukierunkowany na znaczenie informacji, sposób percepcji i niepokoje specyficzne dla danego klienta. Takie rozumowanie zgodne jest ze stanowiskiem Rady Nadzorczej Krajowego Stowarzyszenia ds. Rozwoju Ka- riery Zawodowej (Board of Directors of the National Career Development Associa- tion NCDA, January, 1991), w którym poradnictwo karierowe zdefiniowane jest jako poradnictwo indywidualne lub grupowe w zakresie problemów zawodowych, problemów zwiÄ…zanych z rozwojem kariery, rolami i obowiÄ…zkami zawodowymi i życiowymi, decyzjami dotyczÄ…cymi kariery, planowaniem kariery, planowaniem czasu wolnego i innymi dziaÅ‚aniami w tym zakresie (np. przygotowywanie życiory- sów zawodowych, techniki dotyczÄ…ce skutecznego udziaÅ‚u w rozmowie kwalifika- cyjnej i poszukiwania zatrudnienia), jak też w odniesieniu do innych problemów i konfliktów dotyczÄ…cych kariery doÅ›wiadczanych przez jednostkÄ™ (str. 1). S³ownictwo charakterystyczne dla poradnictwa i orientacji karierowej Jak wspominaliÅ›my w poprzedniej części tego rozdziaÅ‚u, każdy zawód i spe- cjalność ma swój wÅ‚asny system sÅ‚ownictwa, specyficzny sposób zastosowania symboli dla okreÅ›lenia granic tematyki, czasu i miejsca, w ramach których miesz- czÄ… siÄ™ jego treÅ›ci i prerogatywy. Podobnie jest z poradnictwem i orientacjÄ… karie- rowÄ…. Główne definicje oparte na podstawach teoretycznych nadajÄ… orientacji i poradnictwu karierowemu spójne znaczenie i umożliwiajÄ… przeÅ‚ożenie teorii na poziom bardziej operacyjny. Definicje te odnoszÄ… siÄ™ zarówno do poszczególnych procesów w ramach orientacji i poradnictwa karierowego, jak też treÅ›ci i sposobu ukierunkowania tych procesów. Kariera (career): IstniejÄ… różne koncepcje znaczenia tego pojÄ™cia, osoby po- dejmujÄ…ce ten temat czÄ™sto uwypuklajÄ… różne jego aspekty. Na przykÅ‚ad McDa- niels (1978) stwierdziÅ‚, że kariera jest czymÅ› wiÄ™cej niż czyjÄ…Å› pracÄ… lub zawodem. Jest koncepcjÄ… stylu życia, która dotyczy sekwencji zajęć zawodowych i zajęć w czasie wolnym od pracy, wykonywanych przez danÄ… osobÄ™ w ciÄ…gu caÅ‚ego ży- 53 cia. Hansen i Keierleber (1978) argumentowali za rozszerzonym pojÄ™ciem kariery, które obejmuje pomoc udzielanÄ… danej osobie w dokonywaniu wyborów zwiÄ…za- nych z pracÄ…, naukÄ… i rodzinÄ…, jako zjawiskami wzajemnie zależnymi, wpÅ‚ywajÄ…- cymi na integralność ról. Gysbers i Moore (1981) zaproponowali zamiast terminu kariera okreÅ›lenie rozwój kariery w ciÄ…gu życia (life career development) w celu odzwierciedlenia samorozwoju jednostki w okresie caÅ‚ego życia, dziÄ™ki integracji ról, uwarunkowaÅ„ i wydarzeÅ„ w życiu danej osoby. NCDA okreÅ›la karierÄ™ jako sumÄ™ wszystkich dziaÅ‚aÅ„ zawodowych oraz pozazawodowych wykonywanych w ciÄ…gu caÅ‚ego życia (Sears, 1982). Raynor i Entin (1982) utrzymujÄ…, że: Kariera jest zarówno pojÄ™ciem fenomenologicznym, jak i behawio- ralnym. Stanowi swoiste poÅ‚Ä…czenie pomiÄ™dzy tym, co dana osoba robi a tym, jak siebie postrzega. Kariera skÅ‚ada siÄ™ z powiÄ…zanych w czasie odczuć na temat wÅ‚asnego ja przeÅ‚ożonych na dziaÅ‚ania i ich wyniki. Kariera okreÅ›la sposób w jaki dana osoba rozumie samÄ… siebie w kontekÅ›cie jej Å›rodowiska spoÅ‚ecznego jej przyszÅ‚ych pla- nów, dotychczasowych osiÄ…gnięć i niepowodzeÅ„, aktualnych cech i kompetencji (str. 262). Prawdopodobnie najczęściej używanÄ… definicjÄ… kariery jest definicja podana przez Supera (1976), wedÅ‚ug której kariera jest: polem zdarzeÅ„ skÅ‚adajÄ…cych siÄ™ na życie; sekwencjÄ… kolejnych prac zawodowych i innych ról życiowych, których poÅ‚Ä…czenie wyraża po-
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcs-sysunia.htw.pl
|
|
|
|
|
Podobne |
|
|
|
|