[ Pobierz całość w formacie PDF ]
to wtedy wystÄ…piÅ‚ i rozpoczÄ…Å‚ publiczne nauczanie. ByÅ‚ to ten ostateczny termin w którym, gdyby byÅ‚o inaczej, to musiaÅ‚by po prostu zgodnie ze zwyczajami swojego narodu zaÅ‚ożyć rodzinÄ™. Nie zrobiÅ‚ tego i poszedÅ‚ w tym kierunku tej bardzo wÄ…skiej grupy mężczyzn, którzy zajÄ™ci studiowaniem Prawa, wykÅ‚adaniem Praw dBożych i objaÅ›nianiem tych Prawd, byli zwolnieni od ożenku. Zatem i obie dziewczyny, o których tutaj mowa, Maria i Marta, to sÄ… wÅ‚aÅ›nie dziewczyny. Dziewczyna miaÅ‚a obowiÄ…zek wyjść za mąż do 18 - 20 roku życia. Jeżeli byÅ‚a starsza i nie wychodziÅ‚a za mąż, wtedy czyniono wszystko, żeby staÅ‚o siÄ™ to jak najszybciej. Zazwyczaj do 24 roku życia wszystkie dziewczyny byÅ‚y już mężatkami. OczywiÅ›cie jesteÅ›my w krajach Å›ródziemnomorskich, gdzie rozwijanie siÄ™ i dojrzewanie wyglÄ…da trochÄ™ inaczej niż u nas. Możemy zatem wnioskować, że Maria i Marta miaÅ‚y po kilkanaÅ›cie lat. Kto wie, 16, 17, 18, do dwudziestu. Mamy zatem do czynienia z sytuacjÄ…, w której jest kawaler i dwie panny. Taki dom, który i w starożytnoÅ›ci, i dzisiaj, zdarza siÄ™. Wszyscy sÄ… ludzmi mÅ‚odymi. ProszÄ™ zwróćmy uwagÄ™, że Aazarz, o którym tutaj mowa, byÅ‚ chory. Nie potrafimy powiedzieć na co Aazarz chorowaÅ‚. MusiaÅ‚a to jednak być choroba bardzo ciężka, skoro wkrótce umarÅ‚. Dodajmy do tego jeszcze również i to, że hebrajskim odpowiednikiem polskiego imienia Aazarz jest imiÄ™ El Azar. GdybyÅ›my chcieli zastosować kanony hebrajskiej mowy, to on miaÅ‚ na imiÄ™ El Azar. Potem przez grekÄ™ i Å‚acinÄ™ jako Lazaros, a pózniej po polsku jako Aazarz. Mamy wiÄ™c troje rodzeÅ„stwa. Tych troje rodzeÅ„stwa powinno być znane czytelnikom Pisma ZwiÄ™tego, zakÅ‚ada Å›w. Jan dlatego, że już wczeÅ›niej zostali wspomniani w Ewangelii Å›w. Aukasza. Ewangelista dodaje tak: Maria zaÅ› byÅ‚a tÄ…, która namaÅ›ciÅ‚a Pana olejkiem i wÅ‚osami swoimi otarÅ‚a Jego nogi. Otóż o Marii rzeczywiÅ›cie czytamy w Ewangelii Å›w. Aukasza, trzeciej Ewangelii kanonicznej, tej, która kobietom poÅ›wiÄ™ca najwiÄ™cej uwagi, że Maria bÄ™dÄ…c tam w Betanii na uczcie, na której byÅ‚ także Jezus, na przyjÄ™ciu, na takiej uroczystej kolacji, przebywaÅ‚a tam razem ze swojÄ… siostrÄ… i ze swoim bratem. Ewangelista wyraznie mówi, że na przyjÄ™ciu byÅ‚ także Aazarz ale nie wiemy co powiedziaÅ‚, ani jednego sÅ‚owa. Nie wiemy, czy w ogóle rozmawiaÅ‚. A może Aazarz byÅ‚ niemowÄ…? Może na tym polegaÅ‚a jego choroba, i nie tylko na tym, nie potrafimy tego rozstrzygnąć. Otóż Maria miaÅ‚a ze sobÄ… flakonik drogocennego olejku nardowego. To byÅ‚ olejek pozyskiwany ze specjalnej roÅ›liny, nardu, którÄ… sprowadzano do Ziemi ZwiÄ™tej aż z okolicy dzisiejszego Pakistanu i Indii. Pózniej mamy ten epizod z Judaszem, który powiada: Dlaczego ona to wylaÅ‚a na Jezusa? Czy nie lepiej byÅ‚o sprzedać to i wziąć 300 denarów? Otóż 300 denarów to byÅ‚a roczna pensja, bo pÅ‚acono 2005/2006 52 denara za dzieÅ„. WiÄ™c mogÄ… paÅ„stwo wyliczyć, jak drogie sÄ… te olejki, skoro potrzeba byÅ‚o pracować na nie dwanaÅ›cie miesiÄ™cy. GdybyÅ›my przerzucali na dzisiejsze czasy, to byÅ‚oby dobre parÄ™ tysiÄ™cy zÅ‚otych, majÄ…c na uwadze zupeÅ‚nie Å›rednie zarobki. Maria wylaÅ‚a ten olejek na gÅ‚owÄ™ i nogi Jezusa i wÅ‚asnym wÅ‚osami wycieraÅ‚a ten olejek z nóg Zbawiciela. A kiedy inni byli zgorszeni i pytali: Czy On nie wie, kim ona jest? to odpowiedziaÅ‚, że Biednych zawsze mieć bÄ™dziecie wÅ›ród siebie, ale Mnie nie zawsze. Bo ona namaszcza Mnie na pogrzeb. Otóż to taki bardzo wzruszajÄ…cy epizod i Ewangelista zakÅ‚ada, że my ten epizod znamy. Wiemy też, że Maria i Marta to byÅ‚y dwa różne charaktery. Jedna bardziej czynna, druga znacznie spokojniejsza i wsÅ‚uchana w sÅ‚owa Zbawiciela. TÄ… czynnÄ…, pracujÄ…cÄ…, krzÄ…tajÄ…cÄ… siÄ™, byÅ‚a Marta. TÄ… spokojnÄ…, bardziej kontemplacyjnÄ…, byÅ‚a Maria. Czytamy dalej: Jej to brat Aazarz chorowaÅ‚. A wiÄ™c ów Eleazar chorowaÅ‚. Siostry zatem posÅ‚aÅ‚y do Niego wiadomość: «Panie, oto choruje ten, którego Ty ko- chasz». Jezus przebywa z daleka od Betanii, o której tutaj czytamy. Betania leży na wschodnich przed- mieÅ›ciach Jerozolimy. Dzisiaj po arabsku nazywa siÄ™ Al Lazarija. Lazarija rozpoznajemy tutaj rdzeÅ„ od Aazarza, Aazarzowo po polsku. Dzisiejsza nazwa arabska Betanii brzmi Aazarzowo. Otóż ciÄ…gle w Betanii, po nasze czasy, żywa jest pamięć tego wskrzeszenia Aazarza. Nazwa zostaÅ‚a uro- biona od tego epizodu. W czasach Jezusa osada nosiÅ‚a nazwÄ™ Betania, po hebrajsku Bet Ananija czyli Dom Ananiasza. GdybyÅ›my chcieli to streÅ›cić po polsku, to byÅ‚o by Ananiaszowo, tak jak mamy Józefowo, Wiktorowo, Józefów, Ignaców, Izabelin czy inne nazwy urobione od imion. Naj- prawdopodobniej to byÅ‚a posiadÅ‚ość jakiegoÅ› Ananiasza, ten ród Ananiasza tam dominowaÅ‚, i być może do tego rodu należaÅ‚ również Aazarz. Siostry posyÅ‚ajÄ… po Jezusa, proszÄ…, żeby przybyÅ‚ do Betanii, bo przebywa bardziej na wschód, mniej wiÄ™cej 25 - 30 km na wschód, w okolicy Jerycha. I proszÄ…, żeby przybyÅ‚, bo ich brat choruje. NazywajÄ… go przyjacielem Jezusa , nawet wiÄ™cej: choruje ten, którego Ty miÅ‚ujesz . SÅ‚owo miÅ‚ujesz można również przetÅ‚umaczyć: choruje ten, z którym Ty siÄ™ przyjaznisz , choruje Twój przyjaciel , choruje ktoÅ› Ci bliski . Skoro wysyÅ‚ajÄ… do Jezusa takÄ… wiadomość, to oczywiÅ›cie liczÄ… siÄ™ z tym, że Jezus może w tej sytuacji coÅ› zdziaÅ‚ać. JesteÅ›my już pod sam koniec publicznej dziaÅ‚alnoÅ›ci Jezusa. Jezus znany byÅ‚ z tego, że dokonywaÅ‚ wielu cudów. Zatem obie siostry spodziewajÄ… siÄ™, że i w tej dramatycznej sytuacji Jezus przyjdzie z pomocÄ… i wybawi Aazarza Eleazara z choroby. Jezus usÅ‚yszawszy to rzekÅ‚: «Choroba ta nie zmierza ku Å›mierci, ale ku chwale Bożej, aby dziÄ™ki niej Syn Boży zostaÅ‚ otoczony chwaÅ‚Ä…». Otóż Jezus już wie i przewiduje wiÄ™cej, niż dwie siostry sobie życzÄ…. One proszÄ…, żeby Aazarza uzdrowiÅ‚. Jezus wie, że ostatecznym celem Jego interwencji bÄ™dzie życie Aazarza, ale w inny sposób, niż to one sobie wyobrażajÄ…. Jezus daje poznać, że to, co siÄ™ bÄ™dzie dziaÅ‚o z Aazarzem, to jest wielki znak mocy Bożej, która zostanie ujawniona dziÄ™ki Jezusowi, w Jezusie, i przez Jezusa. PamiÄ™tajmy, że to bÄ™dzie ostatni cud Jezusa przed Jego pojmaniem, przed Jego mÄ™kÄ… i przed Jego Å›mierciÄ…. Jezus pokaże a my zwrócimy uwagÄ™ na czym polega różnica miÄ™dzy uzdrowieniem Aazarza, a jego wskrzeszeniem Jezus okaże swÄ… moc i pokaże, że Bóg jest Panem %7Å‚ycia. A Jezus miÅ‚owaÅ‚ MartÄ™ i jej siostrÄ™, i Aazarza. W jÄ™zyku hebrajskim sÅ‚owa miÅ‚ować , nienawidzieć to bardzo mocne sÅ‚owa. Natomiast po
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcs-sysunia.htw.pl
|