|
|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
swoje dążenie do odpowiadającego mu dobrostanu. Tymczasem w każdym z tych dóbr tkwi jakiś brak, wskutek czego każde z nich przedstawia inną postać dobra i różne jego stopnie. W ten sposób otwiera się przed wolą człowieka możliwość determinowania swego dążenia w różnych kierunkach i na różnych płaszczyznach. Wolność woli widziana więc od strony swej aktualizacji znajduje obiektywne uwarunkowanie w ograniczoności i niedoskonałości dostępnych jej dóbr. W ślad za tym idzie immanentnie tkwiąca w wolności podstawowa ambiwalencja. Dana jej możność krążenia wśród wielu dóbr zawiera w sobie bowiem możność dążenia ku dobrom pozornym, małowartościowym czy dla rozwoju człowieka wręcz zgubnym. Warunki egzystencji człowieka stwarzają więc taki stan rzeczy, w którym twórcza moc wolności woli zespala się w jedno z niszczycielskim zagrożeniem z jej strony. Nie ma przeto podstaw do apoteozowania wolności woli, jak gdyby w niej właśnie urzeczywistniał się pełny sens człowieka. Etyka chrześcijańska afirmuje zatem wolność woli, ale jej nie przecenia. Niezgodne z tą doktryną filozofii chrześcijańskiej są kierunki deterministyczne. Do takich należą: a) Determinizm racjonalistyczny. Wychodząc z założeń filozofii idealistycznej poddaje wolność woli ogólnym kategoriom rozumu określającym rozwojowy proces rzeczywistości. Przyjmuje więc, że człowiek jako cząstka tej rzeczywistości podlega tym samym prawom koniecznym, co cała ta rzeczywistość. Na tym stanowisku stali stoicy, Spinoza, Hegel i wielu innych przedstawicieli różnych szkół filozoficznych. b) Determinizm psychologiczny. Kierunek ten poddaje człowieka deterministycznemu mechanizmowi praw rządzących całą przyrodą, a równocześnie przypisuje mu konieczność działania tego, do czego determinuje go silniejszy motyw25. Pamiętać wszakże należy, że kierunki deterministyczne pojmują najczęściej swoją teorię woli nie jako zaprzeczenie, ale tylko jako inną interpretację wolności woli ludzkiej, różną od interpretacji indeterministycznej i myślenia potocznego. W ich rozumieniu problem streszcza się w pytaniu, w jaki sposób określić istotę wolności, aby równocześnie nie naruszyć fundamentalnych założeń determinizmu. Biorąc jako typowy w tym względzie przykład stanowisko filozofii marksistowskiej, wymienić można następujące elementy kształtujące wolność człowieka w deterministycznym znaczeniu: 1o niezależność człowieka od czynników niezgodnych z jego naturą, jak głód, terror, strach itp. (tzw. wolność od czegoś), 2o znajomość praw rządzących przyrodą i możność kierowania nimi (tzw. wolność do czegoś) oraz 3o świadomość sprawczego wpływu na wykonane przez niego akty. W wypadku, kiedy się sprawdzają te trzy wymogi, można o człowieku powiedzieć, że działa w sposób wolny, mimo że w aktach decyzji i wyboru musi iść zawsze za motywem silniejszym. A zatem różnica zachodząca między indeterministycznym a deterministycznym pojmowaniem wolności woli nie dotyczy wcale używanej przez nie terminologii (w obu kierunkach występuje termin wolność woli), ale ma charakter merytoryczny. Różnica ta polega na tym, że pierwszy z tych kierunków uznaje, drugi zaś zaprzecza, iż woli przysługuje możność oparcia się silniejszemu motywowi. Wszystkie inne momenty pełnią rolę podrzędną. Z drugiej wszakże strony tomistyczna filozofia wolności pozostaje w opozycji do wszystkich kierunków, które przy dzielących je różnicach łączą się jednak we wspólnej idei absolutyzacji wolności. Na wymienienie zasługuje: a) liberalizm indywidualistyczny. W myśl tego poglądu wolność stanowi przejaw naturalnej doskonałości człowieka i samoczynną, a nieograniczoną od wewnątrz siłę twórczą jego rozwoju, b) egzystencjalizm współczesny, o którym już była mowa w kontekście antropologicznych podstaw etyki chrześcijańskiej. Krytyczne ustosunkowanie się filozofii chrześcijańskiej do poglądów filozoficznych, które sprowadzić można do wspólnego mianownika kierunków deterministycznych , dotyczy jednej w gruncie rzeczy, ale rozstrzygającej kwestii. Jest nią stan woli w podejmowanych przez nią aktach decyzji: czy akt ten musi być podjęty po linii silniejszego motywu, czy też leży w mocy woli człowieka oprzeć się nawet silniejszemu motywowi dokonując wyboru tego, do czego skłania motyw słabszy. Ujmując rzecz w największym skrócie przyjmijmy wpierw, że miarą siły motywu jest siła jego oddziaływania na naszą zmysłową sferę doznaniową. Z kolei zgódzmy się, że sprawę na przysłowiowym ostrzu miecza stawiają sytuacje konfliktowe, a tego rodzaju typową sytuacją jest zderzenie się ludzkich namiętności z nakazami moralnego prawa. Otóż dostępne nam dane doświadczenia dowodzą wystarczająco, że leży w mocy ludzkiej woli pójść za głosem słabo na nią oddziaływującego moralnego dobra, przeciwstawić się zaś sile zmysłowego popędu. Jest to koronny argument, za pomocą którego filozofia chrześcijańska wykazuje arbitralny charakter tych kierunków deterministycznych, które uznają dowodową wartość doświadczenia. Przeciwko racjonalistycznym wersjom determinizmu wystarczy wskazać na wtłoczenie filozofii woli w deterministyczny schemat ewolucji wszelkiego bytu, wymuszone przez logikę apriorycznie założonych ogólnych zasad kosmologicznych. Przeciwstawia się jednak filozofia chrześcijańska także swoistej hipertrofii, jaka znamionuje indywidualistyczne pojmowanie wolności. Tym razem zasadniczą racją negacji tego pojmowania jest wskazanie na głęboką ambiwalencję, która charakteryzuje akty wyboru: dokonują się one na antypodach dobra i zła, doskonalenia i niszczenia, rozwoju i regresu. Dotknięta tą ambiwalencją wola człowieka nie jest zdolna własnymi siłami przezwyciężyć tę immanentną antynomię. Indywidualizm filozoficzny nie dostrzega własnych ograniczeń interpretacyjnych, co świadczy, że jest to teoria nieadekwatna i wymagająca głęboko sięgającej reinterpretacji. Podstawy etyki a identyfikacja etyki Schematycznie i w maksymalnie skondensowanej formie przedstawione elementarne przesłanki z zakresu filozofii człowieka jako osoby oraz jego rozumnych działań pełnią inną jeszcze ważną rolę: ich zadaniem jest, zaraz na wstępie, zarysować światopoglądową orientację chrześcijańskiej etyki filozoficznej. Historia filozofii wystarczająco dowodzi, że każdy liczący się w filozofii kierunek etyczny wyrasta z określonej orientacji światopoglądowej. Z tego też zródła czerpie zarówno wyróżniające go treściowe znamiona, jak też przesłanki do określenia własnego stanowiska na dalszych etapach etycznego myślenia. Krótko mówiąc wyrazna deklaracja odnośnie do światopoglądowych podstaw kierunków etycznych stanowi niezbędny warunek identyfikacji tychże kierunków oraz przedkładanych przez nie rozwiązań w szczegółowych zagadnieniach etycznych. Zwrócenie uwagi na tę sprawę stanowi równocześnie przestrogę dla początkujących adeptów
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plcs-sysunia.htw.pl
|
|
|
|
|
Podobne |
|
|
|
|